Bloggen – ditt marknadsföringsverktyg

Bloggen – ditt marknadsföringsverktyg

    Posted in : Blogga:
  • On : okt 19, 2019

Det är många företagare som betalar för reklam utan att få den avkastning som de önskar. Om du har ett företag kan du skapa en tillhörande blogg – och på ett enkelt och billigt sätt marknadsföra ditt företag.

Marknadsföring

Det spelar nästan ingen roll vilket slags företag du har, som företagare måste du medvetet arbeta med marknadsföring för att få nya kunder och behålla gamla. Det finns många metoder att använda, både traditionella marknadsföringssätt som annonser i fysiska tidningar, reklamsnuttar i betal-tv, men också annonser på hemsidor och Youtube. Det är många företag som slåss om samma kunder och konkurrensen är hård. För att få nya kunder behöver du stå ut från mängden och visa att ditt företag är unikt, förslagsvis genom både bildannonser och filmer. Ett tips är att anlita ett produktionsbolag som Crisp Films – de kommer att skapa den perfekta reklamfilmen för din produkt eller tjänst. En bild säger mer än tusen ord, och en film säger mer än tiotusen ord!

För att maximera dina möjligheter bör du också ha en företagsblogg – en sida på internet där du både kan presentera nya produkter, kommunicera med dina kunder och skapa dig ett namn.

Företagsbloggen

En företagsblogg är en professionell blogg som fokuserar på ditt företag – gör en tydlig skillnad mellan privat- och företagsliv. Det är på bloggen som du snabbt kan presentera både nya tjänster, produkter och erbjudanden, men också information och reklam för speciella event. Du kan gärna ha bild på personalen och låta dem komma till tals på bloggen, men inte gryniga bilder från fikarummet.

Kunder

Genom en bra blogg kan du få fler kunder. Om du har en bilverkstad eller frisörsalong kommer dina blivande kunder först hitta dig genom att de söker efter en bilverkstad eller frisörsalong i det geografiska området som du verkar. Om du bara kan hittas på hitta.se och eniro.se kommer du inte premieras av vare sig sökmotorer eller kunder. När en person letar efter en frisör är det viktigt att hen både hittar företagsnamn och adress, men också hamnar på en sida som känns aktuell och visar att företaget är igång och att det finns en anledning att kontakta dig. Därför är det viktigt att inte bara starta en blogg, utan också att uppdatera den regelbundet, helst flera gånger i veckan.

Ett bra sätt att få surfare att gå in på just din sida är genom informativa och intressanta blogginlägg som hjälper läsaren med ett problem. Om du har en frisörsalong kan du med text och bild visa hur man skapar en ny frisyr eller hur man bäst vårdar sitt hår. Du måste ge kunderna något gratis, något som gör att de återkommer till din sida – och till slut också anlitar dig.